تحلیل و نقد فیلم بتمن آغاز می‌کند Batman Begins 2005: ترس ها قهرمان می‌سازند

امتیاز شما
[کل: 0 میانگین: 0]

ترس ها قهرمان میسازن : Batman Begins

کریستوفر نولان با ساخت بتمن آغاز میکند قدم محکم و مطمئنی برای شروع یک سه گانه قدرتمند و ماندگار را برداشت. به نظرم بتمن آغاز میکند در این سه گانه آنچنان که باید و شاید مورد اقبال و بحث میان منتقدان و سینمادوستان قرار نگرفت. چراکه معمولا هنگامی که نامی از سه گانه شوالیه تاریکی به میان می آید این نام قسمتهای دوم و سوم است که خودنمایی میکنند.

به واقع گویا نام سه گانه شوالیه تاریکی با عناوینی همچون جوکر، بین، هیث لچر، تام هاردی، موسیقی حماسی هانس زیمر و… عجین شده است و کمتر اسمی از قسمت نخست میشنویم. برخلاف عده ای که ممکن است این فیلم را کم اهمیت تر و کمی ساده تر نسبت به ادامه کار قلمداد کنند به اعتقاد بنده بتمن آغاز میکند اثری است قرص و محکم و آغازی است کوبنده و هیجان انگیز برای تولید یک مجموعه سینمایی.

نولان اثری ساخته دقیق و مهندسی شده که به خوبی موفق میشود افسانه شخصیت بتمن را کنکاش کند. مهمترین امتیاز این فیلم در آن است که چه مخاطبی که از قبل با بتمن آشنا بوده و چه مخاطبی که شناختی از او ندارد با تماشای این اثر وارد دنیای تلخ و سیاه او و جزییات تاریک شهر گاتهام میشود.

بتمن آغاز میکند با مفاهیمی همچون (خشم/انتقام) و (قدرت/عدالت) ذهن مخاطب را به چالش میکشد و تقابل این مفاهیم را به شکل دراماتیکی پیش چشم او قرار میدهد. بروس وین (کریستین بل) به عنوان فردی خشمگین و سرخورده از روزگار سخت دنبال انتقام است و به خیال خود دنبال عدالت. اما زمانی که تحت هدایت انجمن سایه ها قرار میگیرد به مرور قدرتهای ذهنی و جسمی را پرورش داده و یافتن عدالت را در کنترل خشم و شناخت ماهیت تبهکاران می یابد.

نقد فیلم‌های سه‌گانه شوالیه‌ی تاریکی The Dark knight Trilogy

نولان بخش زیادی از فیلم را به مراحل آموزش بروس اختصاص میدهد تا مخاطب پیشرفت او را با جزییات مشاهده کند و تغییر نگرش او شتاب زده و کم مایه جلوه نکند. بروس وین/بتمن مراحل رشد را طی میکند. هرچند او یک شوالیه جنگجو کم تجربه است اما اعتقادش به پاکی و زیبایی گاتهام را از دست نداده و در مقابل تنفرافراطی انجمن سایه ها قد علم میکند. تقابل بتمن با هنری دوکارد (لیام نیسون) جذابیتهای فیلم را افزایش میدهند. نبرد فیزیکی/اعتقادی شاگرد با استاد همواره از سوژه های جذاب آثار درام هستند که در این فیلم نیز مو به مو رعایت شده اند.

انجمن سایه ها بیشترین عکس یا ایمیج ذهنی در ذهن مخاطب را با گروه های تروریستی دنیای پیرامون امروز دارند. از نظر آنها دنیای غرق فساد و نا امید را میبایست یکجا نابود کرد. در طرف مقابل بتمن به عنوان قهرمان داستان همچون وجدان بیدار و آگاه بشریت نمیتواند مقابل آنان سکوت کند. انجمن سایه ها پوچگرایی را به شکل اشتباهی برداشت کرده و در نتیجه بی گناهان و گناهکاران را به یک چشم میبیند. از آنطرف بتمن که با غلبه بر ترسها و ضعفهای خود از یک مرد عادی خشمگین به نمادی برای مبارزه با فساد تبدیل شده است تا پای جان برای حفظ این نماد تلاش میکند.

نولان در بحث نمایشی اثر تا آنجا که در توان داشته کوشیده تا واقعگرایی را جایگزین عناصر فانتزی کند. شهر گاتهام به عنوان محل اصلی رخداد حوادث فیلم کاملا مشابه با دنیای امروزی است. این واقعگرایی هم در نماهای بیرونی (ساختمانها، اتوموبیل ها، مترو و…) و چه در جزییات نماهای داخلی (موبایل، کامپیوترها، وسائل منزل و محیط کار و نوع پوشش افراد و…) رعایت شده اند. به واقع حین تماشای بتمن آغاز میکند هر آنچه مقابل قاب دوربین قرار میگیرد برای مخاطب یادآور عناصر آشنا و تکراری دیگر ژانرهای سینمایی است.

بافت رنگی فیلم نیز بیشتر شامل سفید، سیاه، قهوه ای میشود و ترکیب این نوع رنگ بندی با نورپردازی خفیف باعث شده اند بتمن آغاز میکند نشانی از طراوت و سر زندگی در نماهای خود نداشته باشد. به عنوان مثال در نماهای مربوط به عمارت بروس وین باریکه نوری که از پنجره به داخل میتابد تصاویر را روشن میکنند و خبری از حضور نورپردازی پر رنگ و چشمنواز نیست. (به نظر میرسد سازندگان سریال تلویزیونی گاتهام این فیلم را الگو خود برای ساخت مجموعه خود قرار داده اند)

بتمن آغاز میکند از آنجا که اثری است ابرقهرمانی پس طبیعتا باید دارای اجرای اکشن مناسبی هم باشد (که در بعضی مواقع نیست!) سکانس تعقیب و گریز بتموبیل با پلیسها در گاتهام به واقع بهترین سکانس اکشن فیلم است. چه به لحاظ مدت زمان نمایش و چه از نظر مولفه های جایگاه دوربین، موسیقی، تدوین – موسیقی هانس زیمر هر آنجا که باید حضور داشته باشد هیجان کار را افزایش میدهد و دوربین هرآنچه که لازم هست را شکار میکند.

همچون نماهایی که با سرعت پشت یا به موازات بتموبیل در حرکت است تا نماهایی که به بتموبیل چسبیده و آسفالتهای شهر را به سرعت طی میکند. هرچند همین دوربین و تدوین در برخی اکشنها آن کارایی تعقیب و گریز خیابانی را ندارند. همچون نبردهای تن به تن بتمن با دشمنان خود که فاصله دوربین از محل رخداد حوادث و کات شدن نماها از یک دیگر به نحوی است که مهمترین ویژگی یک سکانس اکشن (تزریق آدرنالین به مخاطب) حس نمیشود.

مشکل تدوین در آنجا خود را نشان میدهد که بعضا طول نمایش یک نما به کمتر از دو ثانیه میرسد و با وجود تاریکی حاکم بر لوکیشن های نبرد این امر بیشتر نمایان میشود. دوربین هم در این لحظات مبارزه را با جزییات نمایش نمیدهد. (نبرد ابتدایی در معبد وضعیت بهتری دارد). سرعت بالای رد وبدل شدن ضربات هرچند در ابتدا ممکن است وجه خوفناک و دلهره آور بتمن را تداعی کنند اما در انتقال حس خشم و طغیان قهرمان فیلم ناکار آمد هستند.

در مجموع بتمن آغاز میکند به عنوان نخستین اثر از یک سه گانه ماندگار تلاش موفقی است که هم درام را میشناسد و هم اکشن و هیجان را. نقاط ضعفی که اشاره شد (کم تجربگی نولان نیز میتواند موثر باشد) در مقابل نقاط قوت اثر آنچنان به چشم نیامده و با فیلمی سرپا و دیدنی طرف هستیم. بتمن آغاز میکند بدون شک ازبهترین آثار ساخته شده مربوط به شوالیه خسته و تنهای گاتهام است.

فیلمی که مخاطب را برای تماشای قسمتهای بعد مشتاق نگه میدارد و ثابت میکند برخلاف تصور رایج میتوان فیلمی ابرقهرمانی ساخت که فیلمنامه هم در آن به اندازه کارگردانی ارزشمند است.

همچنین ببینید: دانلود فیلم » دانلود فیلم ایرانی » نقد فیلم » وبلاگ