خانه / عکس های خفن / عکس نسناس ها و نسناس در قرآن چیست

عکس نسناس ها و نسناس در قرآن چیست

عکس نسناس ها و نسناس در قرآن چیست

نسناس,نسناس ها,نسناس در قرآن,عکس نسناس

مذهبی و دعانسناس» به گونه های مختلفی توصیف شده است که به استناد برخی روایات، موجوداتی قبل از خلقت حضرت آدم (ع) بوده اند.

در روایات آمده که مردم سه دسته اند؛
الف:ناس، که همان انبیاء و اوصیای آنها هستند.
ب: شبیه الناس، که پیروان انبیاء و اوصیای آنها می باشند.
ج: نسناس که سایر مردمند.
در این قسم روایات، ظاهراً مخالفین انبیاء و اوصیاء تشبیه به نسناس شده اند. چرا که نسناس بالاتر از حیوان و پایین تر از انسانند. کما اینکه پیروان انبیاء و اوصیاء تشبیه به خود انبیاء و اوصیاء شده اند.

نسناس چیست ؟

پاسخ مختصر:

گروهی از انسان ها به دلیل انجام گناهان زیاد و تقویت جنبه های حیوانی و دوری از جنبه های ملکوتی، از مصادیق نسناس دانسته شده اند.

پاسخ تفصیلی
درباره چیستی و ماهیت «نسناس» دیدگاه های مختلفی بیان شده است:

1. نسناس حیوان و موجودی موهوم است که آن را به شکل انسان تصور مى‏ کنند، و در زبان متداول به معناى نوعى میمون است.

2. مخلوقاتی که از جهتی شبیه به انسان بودند و از جهت دیگری با آن فرق داشتند، و از نسل بنی آدم نبوده اند. لذا براساس برخی روایات و دیدگاه برخی از مفسّران، پیش از آفرینش آدم (ع)، موجوداتی به نام «نسناس» در زمین زندگی می کرده اند که بسیار مرتکب فساد و قتل و خونریزی می شده اند.

به همین جهت، پس از آنکه خداوند فرمود: «من در روى زمین، جانشینى [نماینده ه‏اى‏] قرار خواهم داد»، فرشتگان گفتند: «پروردگارا! آیا کسى را در آن قرار مى‏دهى که فساد و خونریزى کند؟!». [بنابراین، پرونده سوء پیشینه این مخلوقات، سبب بدگمانى فرشتگان نسبت به انسان شد، و او را به نسناس قیاس کردند.

گفتنی است که در برخی از روایات درباره نسل پیش از آفرینش آدم (ع)، نام «نسناس» ذکر شده و در برخی دیگر فقط به این گروه از موجودات پیش از خلقت آدم (ع) به صورت کلّی و بدون نام خاصّی اشاره شده است. در این جا، به دو روایت اکتفا می شود:

حضرت امام علی (ع) فرمود: «همانا [هنگامی که] خداى تبارک و تعالى دوست داشت تا موجودى را با قدرت بیکرانش بیافریند، در زمانى بود که از آفرینش جنّ و نسناس هفت هزار سال گذشته بود». این حدیث، زمان آفرینش گروهی از موجودات به نام «نسناس» را پیش از آفرینش آدمیان معرفى مى ‏نماید.

امام محمدباقر (ع) در پاسخ به پرسش جابر بن یزید جعفی در این زمینه فرمودند: «گویا تو گمان می ‌کنی خداوند تنها این عالم را آفریده است و گمان می ‌کنی خداوند غیر از شما بشر دیگری نیافریده است. به خدا سوگند خداوند هزار هزار عالم آفریده است و هزار هزار آدم و تو در آخرین این عالم و از آخرین این آدم‌ ها هستی». در این حدیث، فقط اشاره به موجوداتی پیش از انسان هایی از نسل حضرت آدم (ع) اشاره شده و نامی از نسناس نیامده است.

3. با استناد به حدیثی، نسناس، نوعى از انسان ها و از نسل بنی آدم بودند که به جهت مسخ دارای یک دست و یک پا بوده و مانند حیوانات می چریدند . طبق این معنا، می توان گفت که، مصداقی از نسناس، در قوم عاد وجود داشتند و منافاتی با موجودات پیش از خلقت حضرت آدم (ع) ندارد؛ چرا که بنابر برخی از روایات، گروهی از انسان ها به دلیل انجام گناهان زیاد و تقویت جنبه های حیوانی و دوری از جنبه های ملکوتی، از مصادیق نسناس و آیه «إِنْ هُمْ إِلَّا کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلًا»،  دانسته شده اند.

عکس نسناس فسیل شده واقعی از جسد نسناس

نسناس,نسناس ها,نسناس در قرآن,عکس نسناس

نسناس در قرآن

بهتره به سوره بقره یک نگاهی بندازید ( تفسير نمونه- مكارم شيرازي و ديگران- ج اول- ص 172- چاپ سي و هشتم و تفسير تسنيم- عبدالله جواد آملي- ج سوم- ص 64)
آن جایی که فرشتگان اعتراض می کنند که موجودی همانند موجودات پیشین خلق می کنی و خداوند توضیح می دهد که این، موجود دیگری است که همانند پیشینیان نخواهد بود. از این رو دو احتمال داده می شود.

این که در گذشته در همان فرآیند زمینی، انسان ها یعنی همان نسناس و ناس خلق شده بودند و تباهی در زمین می کردند و اکنون این جانشین در زمین نیز همان گونه رفتار خواهد کرد. دیگر آن که این موجود

اصولا از ریشه آن ها نیست تا مانند آنها عمل کند و در حقیقت در جایی دیگر با توانایی های دیگر خلق و برای خلافت به زمین می رود.

بنابراین روحیات زمینی نخواهد داشت و از عناصر بلند آسمانی و روح برتر برخوردار خواهد بود. هرچند که زمین کشش هایی خواهد داشت ولی عناصر آسمانی و فرا زمینی می تواند او را تقویت کند و از اعمال زشت باز دارد و موجبات تباهی زمین را فراهم نیاورد.

نسناس چه موجوداتی بودند

سخنان مفسّران در رابطه با نسناس، بيشتر در تفسير آيه « إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي اَلْأَرْضِ خَلِيفَةً »ديده مى‏شود. برخى در اين ميان، به مسأله مورد بحث اساساً اشاره‏ اى نكرده ‏اند (مانند علامه طباطبايى)؛ اما عده‏اى از آنان به صورتى خيلى گذرا، به موضوع نسناس پرداخته‏ اند. حال سخنان اين افراد چنين است:
اول. معناى واژه خليفه، يكى از امور مورد اختلافى ميان مفسران به شمار مى‏آيد. گروهى از آنان معتقداند: خليفه به معناى خليفة الله است؛ زيرا همين معنا در آياتى از قرآن، به كار رفته است:

بسم الله الرحمن الرحيم
« يا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناكَ خَلِيفَةً فِي اَلْأَرْضِ » (ص، آيه 26)
« وَ قالَ مُوسى‏ لِأَخِيهِ هارُونَ اُخْلُفْنِي فِي قَوْمِي‏ » (اعراف، آيه 142)
« وَعَدَ اَللَّهُ اَلَّذِينَ آمَنُوا…. لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي اَلْأَرْضِ‏ » (نور، آيه 55)
« وَ هُوَ اَلَّذِي جَعَلَكُمْ خَلائِفَ اَلْأَرْضِ‏ » (انعام، آيه 165) .
و جمله مشهور درباره انسان (انسان خليفة الله) است.
ابن مسعود، اين معنا را اختيار كرده است، (تفسير الميزان، ج 1، ص 148؛ تفسير اطيب البيان، ج 1، ص 497؛ و المنار، ج 1، ص 257؛ المراغى، ج 1، ص 80؛ سبحانى، جعفر، تفسير صحيح آيات مشكله قرآن، ص 134)
روشن است كه طبق اين تفسير، نمى‏توان درباره نسناس سخن گفت؛ زيرا آيه شريفه بر اساس فهم اين گروه، از اشاره به زمان سابق بر انسان منصرف است و هيچ دلالتى ندارد. در مقابل، گروهى با اين نگرش كه انسان نمى‏تواند خليفه خدا باشد، (تفسير الفرقان، حول همين آيه و تفسير من هدى القرآن، ج 1، ص 130) ، گفته‏ اند: خلافت به معناى جاى گزينى و قرار گرفتن شخصى در مقام ديگرى است.
روشن است که طبق معنای اخیر، بحث از نسناس بی مورد است؛ زیرا اساساً خلیفه، تنها به حال و آینده نظر پیدا می‌کند؛ ولی بر اساس اینکه خلیفه به معنای خلیفه قوم گذشته باشد، بحث موضوعیت پیدا می‌کند.

نسناس ب چ معناست

 1 – جانوری افسانه ای شبیه به انسان که هیکلی ترسناک دارد. 2 – غول . 3 – (عا.) آدم بدهیبت و بدجنس . 4 – میمون آدم نما.

علامه مرتضى عسكرى (محقق و پژوهشگر معاصر) در كتاب گران‏سنگ خود با عنوان «عبدالله بن سبا»، فصلى را تحت عنوان «افسانه نسناس» به بررسى و ارزيابى آن اختصاص داده است. خلاصه ارزيابى ايشان چنين است

درباره نسناس ها ، سلسله سند روايات نقل شده به كسانى مىیرسد كه:

الف) نسناس را ديده و حديث، شعر و قسم او را شنيده‏اند. آنان او را با يك دست، يك پا، يك چشم و نصف صورت انسان يافته و او را تيزتر از اسب مشاهده كرده ‏اند.

ب) در صيد او شركت كرده، از گوشت او نيز خورده‏ اند.

ج) در جواز خوردن گوشت او اشكال كرده‏اند؛ زيرا او انسانى است كه سخن مى‏گويد و شعر میخواند. برخى نيز اكل او را حلال دانسته‏اند.

د) گفته‏ اند كه خليفه متوكل، برخى از حكماى عصرش را براى آوردن «نسناس» به سفر روانه كرد

ه) نسب «نسناس» را بيان كرده و او را از قوم بنى اميم بن لاوذ بن سالم بن نوح دانسته‏اند. وقتى آنان ظلم كردند خداوند آنها را مسخ كرد. در اين روايات آنچه مهم است اين كه آنها را ابن ابن اسحاق، ابن كلبى، طبرى، ابن فقيه همدانى، مسعودى، حموى و ابن اثير روايت كرده‏اند

عکس نسناس ها و نسناس در قرآن چیست

منبع:ابزار وبلاگ و فال حافظ

درباره codetools

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

x

شاید بپسندید

عکسهای جذاب لی مین هو و خانواده اش با زندگی نامه لی مین هو

عکسهای جذاب لی مین هو و خانواده اش با زندگی نامه لی مین هو 96 و2017

عکس لی مین هو,پسران برتر از گل,عکس های لی مین هو,فیلم های ...