تحلیل فیلم Us 2019: آنچه در زیر ما پنهان‌شده است

0

تحلیل فیلم Us 2019: آنچه در زیر ما پنهان‌شده است

آنچه در زیر پنهان است: فیلم Us 2019

(بخشی از نقد دارای اسپویل است)

افتتاحیه فیلم مرموز (ما) با نمایی از یک تلویزیون آغاز میشود که مشغول پخش اخبار سراسری از ایالت متحده آمریکاست. نخستین خبر مربوط به گزارش طوفان ساحلی است که اوضاع را برمردم سخت کرده و خبر دوم هم مربوط به تبلیغ حس میهن پرستی مردم آمریکا و تشکیل نهادهای مردمی برای مبارزه با فقر و‌گرسنگی. جردن پیل به عنوان خالق اثر با این افتتاحیه و کنار هم قرار دادن مسئله وقوع طوفان با حفظ وحدت و همبستگی مردم سرزمینش به واقع به شکلی هوشمندانه قالب یکپارچگی. خوشبختی و به عبارت بهتر (رویای آمریکایی ) را به سخره میگیرد. طوفانی که او در آغاز فیلم از آن پرده برمیدارد در ادامه کاراحساس آرامش و امنیت مردم را به مخاطره انداخته و نوید روزهای شومی را برای آنان میدهد.

مقدمه کنجکاوی برانگیز فیلم (ما) به همین امر خلاصه نمیشود. در ادامه دختری خرد سال که با بی توجهی والدین و عدم احساس مسئولیت آنها روبه رو است تک وتنها مسیری ناشناخته را درپیش میگیرد و پس از کمی گشت و گذار در ساحل کناری شهر بازی وارد راهرویی تاریک و مملو از آئینه میشود. با حالت ترس و اضطراب کمی قدم میزند تا به موردی عجیب برخورد میکند: در این قسمت جردن پیل با نمایش تقابل دختر و همزادش التهاب را به اوج میرساند و در حالیکه مخاطب به شدت مشتاق نظاره ادامه ماجراست این تقابل را قطع کرده و به تیتراژ فیلم کات میزند.

تیتراژ با نمایی بسته از صورت یک خرگوش آغاز میشود. دوربین آهسته و با کمترین سرعت ممکن از سوژه دور میشود و عقب میکشد تا به مرور پنج طبقه از قفس خرگوشها را نظاره گر باشیم که کنار هم قرار گرفته اند. به واقع پیل مخاطب را همچون زندانیانی میپندارد که برای کشف حقیقت مسیری سخت و طاقت فرسا را پیش روی خواهند داشت. ما آشکارا جامعه مدرن و مرفه آمریکا را هدف قرار میدهد. (کاربرد معنایی دوگانه کلمه US بر این امر تاکید دارد) پیل با نمایش شورش و نافرمانی همزادهای محبوس در راهروهای زیر زمینی اشاره میکند بخش ضعیف و سختی کشیده و کمتر دیده شده هر جامعه ای میتواند به عنصر خطرناک و توقف ناپذیری برای آن تبدیل شود.

در ما به وضوح تاکید میشود کنش و واکنش همزادهای زیر زمینی دقیقا مشابه نمونه های واقعی شهروندان روی زمین است. به واقع هر عمل افراد حاضر در جهان پیرامون شامل انعکاسی مشابه به جهان زیر زمینی شده و اتصالی اجتناب پذیر میان انسان و همزادها برقرار است. اتصالی که موجب گردیده تمام حیات همزادها نا خواسته تحت تاثیر اعمال انسانها قرار گیرد. به واقع همزادها همواره تحت سیطره و کنترل نمونه مشابه خود هستند بدون آنکه عامل کنترل کننده از کلیات و جزییات این امر با خبر باشد. ما در مورد معکوس گشتن چرخه نظارت و سیستم نظارت در جهان امروز است.

ما از حیات وهمناک و محکوم به شکستی میگوید که تمام لذایذ آن نیز شوم و‌تباه شده جلوه میکنند همچون بخشی که در آن یکی از همزادها چند نمونه از تجربیات شخصی خود را برای مشابه خود تعریف میکند: غذا خوردن. خوابیدن. کادو گرفتن هنگام کریسمس، ازدواج و بچه دار شدن او همزمان و یکسان با فرد مشابه رخ داده اما نتیجه به هیچ وجه دلخواه و امیدوار کننده نیست: اشاره به خوردن خام گوشت خرگوش. بریدن دستان هنگام بازی با اسباب بازی، تولد کودکی که با آتش چهره خود را سوزانده و … همگی نشان از آن دارند این شباهت و اتصال میان دوقشر عملا زندگی همزادها را تباه و بی ثمر نموده است.

به واقع در این فیلم همزادها چنان از زیست شوم و چرخه باطل اعمال خویش به ستوه آمده اند که ابراز خشونت را وسیله ای قرار میدهند برای اعتراض و برای حق خواهی. آنها خشونت و سنگدلی را به عنوان تنها سلاح خود بر میگزینند و به دنیا اعلان جنگ میکنند.

کارگردانی جردن پیل در راستا القا پیام و اهداف فیلمش به خوبی مخاطب را وارد جهان قیرگون اثر میکند. همانطور که در ابتدا نقد هم اشاره شد پیل از همان دقایق ابتدایی برای محصولش برنامه دارد. آشکارا: تدوین، نورپردازی، موسیقی و اندازه قابها در انتقال حس دلهره کارکرد ویژه ای دارند. حضور دختر خردسال در حاشیه شهربازی را بخاطر آورید. دختر در نماهایی کم نور و غالبا تاریک تنها مشغول حرکت میشود. حضور او در مقابل دریا و نمایی که پیل ابرهای سیاه و غرش رعد و برق و آسمان پر تلاطم را به تصویر میکشد به خوبی مخاطب را از وقوع حوادث بعدی آگاه میکند. در نماهای داخلی مربوط به راهرو مرموز نیز شاهد نماهایی با نورپردازی خفیف هستیم و همچنین حضور عنصر آیینه به عنوان بخشی از میزانسن تاثیر گذار که تنهایی و حس سرگشتگی دختر را به خوبی تفهیم میکند.

جدا از عنصر آیینه جردن پیل از نشانه های دیگری نیز برای تشویش ذهن مخاطب بهره میبرد. عنصر سایه یکی دیگر از ابزار پرکاربرد در این فیلم است. به عنوان مثال در اولین نمایی که خانواده اصلی را مشغول قدم زدن در ساحل آفتابی مشاهده میکنیم دوربین از زاویه بالا و عمود بر هر چهار سوژه قرار میگیرد و نما به گونه ای عکس سازی میشود که حضور و بلندی سایه افراد حاضر در آن خود نمایی میکنند. سایه در بخشهای دیگر نیز حضور دارد به عنوان مثال در اولین نمایی که حضور خانواده همزاد و مهاجم را مشاهده میکنیم دوربین قابی تمام قد از آنها میبندد و در حالیکه اطراف آنها را تاریکی مطلق فرا گرفته حضور چراغ برق خیابانی در پس زمینه موجب گردیده سایه هر چهار فرد مذکور حضوری معنا دار در قاب فیلم داشته باشند.

در لحظه نهایی ورود مهاجمان به داخل خانه نیز سعی بر آن بوده تا از کاتهای بی مورد پرهیز شده تا مانعی برای حس ملتهب فیلم نباشند. دوربین چرخش کاملی در محیط خانه انجام میدهد و بدون وقفه حضور مرد درشت اندام و کودکانش را مشاهده میکنیم که حضور خود در خانه را اعلام میکنند. دوربین در نمای مربوط به قتل عام فجیع همسایه سفید پوست نیز با جایگیری درست به واقع حکم ناظر برحوادث فیلم را ایفا میکند. دراین نما دوربین بیرون از خانه و به حالت نگاه مستقیم و روبه رو محل قتل قرار میگیرد تا از فاصله ای نسبتا دور شاهد به قتل رسیدن اعضا خانواده باشیم. همین تمهید موجب شده تا لحظه قتل این افراد به یکی از دلهره آورترین نماهای فیلم بدل گردد.

جدا از موارد اشاره شده مشخصا بخش نهایی اثر و تقابل قهرمان و همزادش نیز فکر شده و پر استرس پیش چشم مخاطب قرار گرفته اند. از حضور تنها سوژه مورد نظر در راهرو های خالی از سکنه و‌ پیچ در پیچ گرفته تا موسیقی سنگین و دلهره آوری که دل مخاطب را به لرزه در می آورند. دوربین در برخی از نماها پشت سوژه حرکت میکند و‌ گاهی خود را کمی بالا میکشد تا تنهایی و خفقان را بیشتر تفهیم کند. پیل خوشبختانه عجله ای برای این تعقیب و گریز وهمناک ندارد. این دقایق درست حکم بازی های ویدئویی را دارند که در آن کنترل قهرمان بازی را در محیطی بسته و مرموز به عهده دارید. از طرفی دلتان میخواهد تا هرچه سریعتر این مسیر خلوت و سکوت دیوانه کننده اش را به پایان برسانید و از طرفی هم علاقه دارید سری به اتاقهای مرموز آن بزنید.

در این بخش هم جدا از موقعیت و حرکت درست دوربین عناصر تدوین و نورپردازی نیز وظیفه خود را به درستی ایفا میکنند. آشکارا در بخش مبارزه نهایی تلفیق نماهای مربوط به رقص و جدال فیزیکی جلوه ای خاص و تماشایی به اثر بخشیده اند. تقابل خشم و خشونت و ویرانی با نمایش هنرمندانه یک مراسم رقص نشان از تقابل دو‌جهان متضاد با ویژگیهای مختلف دارد. پیل همزمان با نمایش رقص و نوری که بر سوژه مورد نظر تابیده شده خبر از وجه روشن و امیدوار کننده زندگی میدهد و برخلاف آن با تصویر سازی جدال وحشیانه و خونین سوژه ها بر قسمت تاریک و بیرحم حیات هم اشاره میکند.

ما فیلمی هشدار دهنده در مورد جهل و غفلت انسانهاست. ما با نمایش جهانی وحشی و قاطع که خشونت و افسار گسیختگی در آن تنها راه اعتراض اقشار نادیده گرفته شده میشود به مخاطب یادآوری میکند گاهی تنها با تکیه بر خشونت میتوان ابراز وجود کرد. در ما پیل موقعیتی وهمناک و کابوس واری را ترسیم میکند که برای رهایی از آن میبایست روح و‌کالبد را شکافت. ما تبلور زمانه ای است مات و غیر قابل اطمینان که در آن تشخیص خودی از غیر خودی، خیر از شر و ظالم از‌ مظلوم نیاز به شناخت و‌ معرفتی پر هزینه دارد. هزینه ای به ابعاد ریختن خون و واکاوی گذشته …

همچنین ببینید: دانلود فیلم » دانلود فیلم ایرانی » سریال » نقد فیلم » سایت

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*