کمبود کدام ویتامین باعث گرفتگی عضلات می شود

امتیاز شما
[کل: 0 میانگین: 0]

کمبود کدام ویتامین باعث گرفتگی عضلات می شود کمبود کدام ویتامین باعث ضعف عضلات می شود کمبود کدام ویتامین باعث گرفتگی ماهیچه می شود كمبود كدام ويتامين باعث گرفتگي عضلات مي شود کمبود کدام ویتامین در بدن باعث گرفتگی عضلات می شود

ابزار وبلاگ اخبار: کمبود کدام ویتامین باعث گرفتگی عضلات می شود

گروه علمی: اسپاسم یا گرفتگی عضلانی، به ویژه اگر در عضلات سر باشد، نشان دهنده وجود یک اختلال خطرناک در بدن است.دکتر یوری آدروسوف متخصص مغز و اعصاب اعلام کرد اسپاسم عضلانی ممکن است نشانه‌ای از تشنج صرع یا یک اختلال عضلانی باشد.به گفته این متخصص، شما باید به اسپاسم توجه کنید، به خصوص اگر از عضلات سر، صورت، گردن و بازو‌ها شروع شود؛ زیرا این اسپاسم‌ها می‌توانند نشان دهنده دیستونی میوکلونیک (سندرم میوکلونیک) و ضربه مغزی عضله باشند.
او می‌گوید: اگر شخصی متوجه اسپاسم عضلانی حرکات غیر ارادی و لرزش شود که شروع به پخش شدن به عضلات سر، صورت، گردن یا بازو‌ها می‌کند، این یک علامت بسیار بد و هشدار دهنده است. این پزشک متخصص تأکید می‌کند که گرفتگی عضلات پا‌ها به دلیل مشکلات استخوان‌ها معمولاً ایجاد می‌شود.یوری آدروسوف می‌گوید: گرفتگی عضلات پا‌ها به دلیل صافی کف پا، تغییر شکل در پاشنه و لگن، تغییر شکل در ستون فقرات و … است. گرفتگی عضلات همچنین می‌تواند در نتیجه کمبود پتاسیم یا منیزیم در بدن و همچنین به دلیل استفاده از کفش‌های نامناسب ظاهر شود.

همچنین بخوانید:

سیستم های خرید انبارداری و توزیع • جزوه بازاریابی و مدیریت بازار پیشرفته • دانلود کتاب اقتصاد خرد محسن نظری pdf • دانلود کتاب مدیریت منابع انسانی دکتر آرین قلی پور • روش تحقیق در علوم رفتاری زهره سرمدچگونه باسنی بزرگ داشته باشیمخرید بک لینک • خرید رپورتاژ آگهیتاریخ امروزدانلود سریال جیران •  کد متن متحرک برای وبلاگکد جستجوگر گوگل برای وبلاگ

مواد معدنی لازم برای کاهش گرفتگی عضلات
اگر انقباضات دردناکی در عضلات خود تجربه می کنید که قابل کنترل نیستند می دانید که گرفتگی عضلات چه حسی دارد. گرفتگی عضلات می تواند چند ثانیه یا چند دقیقه طول بکشد که معمولا بعد از ورزش یا استفاده بیش از حد از یک عضله بوجود می آیند. علت آن می تواند کم آب شدن بدن، کمبود ویتامین ها یا مواد معدنی باشد. اگر عضلاتتان به طور مرتب میگیرند ممکن است دلیلش کمبود ویتامین ها و مواد معدنی باشد بنابراین قبل از استفاده از مکمل ها حتما با پزشکتان مشورت نمایید.

در صورتی که گرفتگی شدید ، مکرر یا طولانی دارد از پزشکتان راهنمایی بخواهید تا نسخه های دارویی شما را بررسی کند. اگر درد در قفسه سینه است و به شانه ها، گردن یا بازوها پخش می شود ممکن است دلیلش حمله قلبی باشد و بهتر است با اورژانس تماس بگیرید.

ویتامین های لازم برای کاهش گرفتگی عضلات
ویتامینB12

کمبود ویتامین B12 با کاهش فشار خون، لرزش، سوزن سوزن شدن و ضعف عضلات مرتبط است که منجر به گرفتگی یا اسپاسم عضلات می شوند. ویتامین B12 برای سلامت سلول های قرمز خون ضروری است و افرادی که کم خونی آنمی دارند با کمبود این ویتامین هم روبرو هستند. ویتامین B12 در سنتز DNA و هدایت عصبی هم دخیل است. این ویتامین به طور طبیعی در لبنیات، تخم مرغ، گوشت و ماهی وجود دارد. از آن جایی که این ویتامین محلول در آب است بنابراین مدت کوتاهی در بدن ذخیره می شود.

ویتامینB6

مشکلات اسکلتی عضلانی از قبیل گرفتگی پا و بازو می تواند به دلیل کمبود ویتامین B6 باشد. کمبود ویتامین B6 معمولا در افراد الکلی مشاهده می شود و باعث می شود نتوانند تعادل خود را به درستی حفظ کنند. مصرف این ویتامین به خصوص طمانی که با سایر ویتامین های گروه B به خصوص B12 همراه باشد می تواند در کاهش گرفتگی عضلات موثر واقع شود. این ویتامین هم محلول در آب بوده و مدت زمان کمی در بدن ذخیره می شود و منابع طبیعی آن عبارتند از اسفناج، گردو، موز و ماهی سالمون.

ویتامینD

گرفتگی عضلات، سوزش و عدم تعادل عضلانی می تواند به دلیل کمبود ویتامین D باشد. سایر مشکلاتی که با کمبود ویتامین D همراهند عبارتند از سرطان استخوان، فشار خون بالا و دیابت. اگر ویتامین D کافی در بدن وجود نداشته باشد، فسفر و کلسیم به اندازه کافی جذب بدن نمی شوند و منجر به بیماری تتانی tetany می شود که باعث ایجاد انقباض های غیر ارادی عضلات در دست ها و صورت می شود. بهترین راه برای بدست آوردن ویتامین D تماس مستقیم پوست شما با نور خورشید است. منابع خوراکی این ویتامین هم عبارتند از جگر، ماهی چرب و شیر.

ویتامینE

در مواردی کمبود ویتامین E باعث ضعیف شدن جریان خون و در نتیجه گرفتگی عضلات می شود. ویتامین E به رقیق ماندن خون و انبساط رگ ها کمک می کند که منجر به بهبود جریان خون در بدن می شود به خصوص اگر گرفتگی رگ های واریسی دارید مصرف آن برایتان مفید خواهد بود.

مواد معدنی لازم برای کاهش گرفتگی عضلات

کلسیم

بسیاری از مردم نمی داند که کلسیم برای عملکرد طبیعی عضلانی از جملمه قلب ضروری است. افرادی که میزان کلسیم خونشان پایین است ممکن است مبتلا به بیماری تتانی شده و در صورت درگیر شدن قلب با این بیماری دچار نارسایی قلبی شوند.خوشبختانه کمبود شدید کلسیم در این حد بسیار نارد است ولی کمبود کلسیم رایج است به خصوص در افرای که به دلیل ترس از افزایش وزن مصرف لبنیات را قطع می کنند. اگر اهل زیاد شیر خوردن نیستید می توانید از ماست، پنیر یا کشک برای تامین کلسیم بدنتان استفاده نمایید.

منیزیم

کمبود شدید منیزیم نادر است ولی کاهش آن رایج است به خصوص در رژیم غذایی غربی که میوه ها، سبزیجات تازه، غلات پردازش نشده و حبوبات در آن به مقدار کم مصرف می شود. اگر دچار گرفتگی عضلات به دلیل رژیم غذایی شده اید شاید بخواهید سبزیجات با برگ سبز مثل کلم بروکلی، کلم سبز، کاهو و اسفناج یا مکمل هایی که منیزیم و کلسیم با هم دارند مصرف کنید. مراقب باشید چون زیاده روی در مصرف منیزیم منجر به اسهال می شود.

پتاسیم

شاید یکی از غنی ترین مواد معدنی موجود در غذا، پتاسیم باشد ولی باز هم افرادی هستند که کمبود پتاسیم دارند و دلیل آن استفاده از مواد غذایی مشابه و نبود میوه ها و غلات و دانه ها در رژیم غذایی است. مصرف بیش از حد آب هم می تواند منجر به خروج پتاسیم از بدن شود. بهترین روش برای این که مطمئن شوید به اندازه کافی پتاسیم به بدنتان می رسد مصرف روزانه 5 وعده میوه و سبزیجات است. چه تازه چه یخ زده و یا پخته. همچنین می توانید از آب هویج، یا انگور برای تامین پتاسیم بدنتان استفاده کنید. بدون مشورت پزشک از مکمل پتاسیم  استفاده نکنید چون برخی داروها با این مکمل ها تداخل داشته و مصرف زیاد آن هم به بدن آسیب می رساند.

سدیم

اغلب افرادی که رژیم غذایی غربی و غذاهای فراوری شده مصرف می کنند به دلیل محتوای نمک بالای آن ها سدیم زیادی دریافت میکنند. اگر زیاد آب می نوشید یا زیاد عرق می کنید یا عملکرد کلیه هایتان ضعیف است ممکن است دچار کاهش سدیم وگرفتگی عضله شوید.

آهن

آهن به حمل و نقل اکسیژن در بدن کمک می کند و کمبود آن در بدن ممکن است منجر به سندرم پای بیقرار شود. بهترین روش برای تعیین سطح آهن، آزمایش خون است. منابع اصلی آهن که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید عبارتند از گوشت، مرغ، ماهی آجیل و غلات کامل.

برای سالم‌بودن و سالم‌ماندن لازم است که به میزان کافی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی برخوردار شوید. اما متاسفانه برخی افراد کمبود ویتامین را چندان جدی نمی‌گیرند؛ غافل از این‌که کمبود ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز، برای سلامت بدن گران تمام می‌شود. در این مطلب 15 نشانه کمبود ویتامین و مواد معدنی را شرح می‌دهیم.

 

کرامپ‌های عضلانی و درد در انگشت‌ها پشت ساق و کف پاها
اگر بدون دلیل خاصی دچار کرامپ و گرفتگی در ناحیه پشت ساق پا، انگشت‌ها یا کف پا می‌شوید، احتمال دارد‌ دچار کمبود کلسیم، پتاسیم یا منیزیم شده باشید. افرادی که زیاد ورزش می‌کنند بیشتر دچار این قبیل کرامپ‌ها می‌شوند. برای مقابله با این مشکل لازم است ‌ مصرف میوه‌هایی مانند گیلاس، سیب، انگور، موز و همچنین سبزیجات سبزبرگ را افزایش دهید.

 

شکاف در گوشه لب‌ها
اگر متوجه ترک و شکاف در گوشه دهان خود شده‌اید، به فکر افزایش جذب ویتامین B باشید. چون این مشکل ممکن است ناشی از کمبود ویتامین‌هایB2 ،B3 و 12 B باشد. علاوه بر این ترک گوشه دهان شاید ناشی از کمبود آهن و روی (زینک) باشد. این مشکل اغلب در بین گیاهخواران و همچنین افرادی که تغذیه‌شان متناسب با وضع بدنی‌شان نیست بیشتر بروز می‌کند. برای رفع این مشکل می‌توانید هر هفته ماهی و مرغ بیشتری مصرف کنید. گیاهخواران می‌توانند برای جبران کمبود ویتامین B حبوبات، بادام زمینی و گوجه‌فرنگی ‌بیشتری مصرف کنند.

 

احساس خستگی زیاد
اگر هر شب کافی می‌خوابید، اما در طول روز احساس خستگی زیادی می‌کنید، احتمالا به کمبود ریبوفلاوین (ویتامین B2) مبتلا هستید. بنابراین لازم است‌ مصرف محصولات لبنی، تخم‌مرغ یا گوشت‌های کم‌چرب مانند بوقلمون و… را بیشتر کنید.

 

خواب‌ رفتن و کرخی دست و پا
اگر مدام دست و پایتان خواب می‌رود یا این‌که در قسمت‌های انتهایی بدن (انگشتان دست و پا) احساس سوزش و گزگز دارید به این معنی است که شدیدا مضطرب یا افسرده شده‌اید، اما اگر روحیه‌تان خوب است و مشکل خاصی ندارید، احتمالا دچار کمبود اسیدفولیک و ویتامین‌های B6 و B12 شده‌اید. برای جذب هرچه بیشتر این ویتامین‌ها سبزیجاتی مانند چغندر، مارچوبه و اسفناج مصرف کنید. علاوه بر اینها می‌توانید از تخم‌مرغ نیز برای افزایش این ویتامین‌ها استفاده کنید.

 

جوش‌های قرمز کوچک در پشت، ران‌ها‌ بازوها و گونه‌ها‌
اگر متوجه شده‌اید ‌ برخی از قسمت‌های بدن‌تان مانند ران‌ها، بازوها، گونه‌ها و پشت‌تان دچار جوش‌های قرمز کوچکی می‌شود، احتمال دارد‌ دچار کمبود ویتامین‌های A،D و همچنین اسیدهای چرب شده‌اید. برای مقابله با این جوش‌های ریز مزاحم مصرف مواد غذایی سالم مانند سبزیجات رنگی را در اولویت بگذارید. سبزیجات برگ‌دار و سبزیجات نارنجی و زردرنگ حاوی ویتامین A قابل‌توجهی هستند. توجه داشته باشید که ماهی آزاد نیز جزو منابع سالم اسیدهای چرب ضروری‌‌ بدن است. توصیه می‌کنیم از مصرف قارچ، ماهی ساردین و گوجه‌فرنگی نیز غافل نشوید و هر روز به مدت پانزده دقیقه در معرض نور آفتاب قدم بزنید.

 

افسردگی
عوامل متعددی برای ابتلا به افسردگی وجود دارد. یکی از این عوامل کمبود ویتامین D است. نتایج پژوهشی که سال 1998 انجام شده‌، نشان می‌دهد افرادی که در طول زمستان مکمل ویتامین‌D دریافت می‌کنند از بقیه افراد روحیه بهتری دارند و کمتر در معرض افسردگی قرار می‌گیرند. فرقی نمی‌کند در چه فصلی از سال قرار دارید؛ حتما به فکر جذب ویتامین D بیشتری باشید. در فصل زمستان به دلیل کاهش نور خورشید این مشکل رواج بیشتری دارد. در نتیجه بهتر است با مشورت پزشک مکمل مصرف کنید.

 

 

 

ریزش موی شدید
ریزش موی زیاد ممکن است ناشی از کمبود بیوتین (از خانواده ویتامین B) باشد. این نوع کمبود، بویژه در بین ورزشکارانی که به تخم‌مرغ خام علاقه‌مند هستند، دیده می‌شود. تخم‌مرغ خام حاوی پروتئینی به نام «آویدین» است که مانع از جذب بیوتین می‌شود. بنابراین راه‌حل مشکل ساده است؛ از مصرف تخم‌مرغ خام بپرهیزید. اگر نمی‌توانید این عادت را ترک کنید مصرف سبزیجاتی مانند گل‌کلم یا قارچ را افزایش دهید و مصرف ماهی آزاد و میوه‌هایی مانند موز و تمشک را در اولویت برنامه غذایی‌تان قرار دهید.

 

اختلالات دید شبانه
اگر شب‌ها و در تاریکی دیدتان دچار مشکل می‌شود، احتمالا به کمبود ویتامین A مبتلا هستید. حتما می‌دانید که هویج برای تقویت قوه بینایی مفید است. این سبزی نارنجی و پرطرفدار سرشار از بتاکاروتن است که پیش‌ساز ویتامین A محسوب می‌شود و در تقویت قوه بینایی نقش مهمی دارد.

 

بی‌اشتهایی
عوامل متعددی در بی‌اشتهایی دخالت دارند، اما در برخی موارد کمبود بیوتین ممکن است عاملی برای از دست دادن اشتها باشد. البته باید بدانید این نوع کمبود ویتامین بندرت بروز می‌کند. مصرف مکمل‌ها شما را از این کمبود نجات می‌دهد. البته می‌توانید با مصرف بادام، تخم‌مرغ، حبوبات و همچنین توت‌فرنگی و تمشک مشکل را رفع کنید.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x