فیلم Mandy 2018 با بازی نیکلاس کیج

امتیاز شما
[کل: 0 میانگین: 0]

فیلمی در ژانر اکشن، وحشت، درام به کارگردانی panos cosmantos که دومین تجربه کارگردانی اوست و با بازی نیکلاس کیج که در سال 2018 اکران شد و مورد تحسین منتقدین قرار گرفت. داستان در مورد یک نجار به اسم رد میلر و همسرش مندی است که زندگی خود را با عاشقی می‌گذارنند و شبی مورد حمله فرقه ای دیوانه قرار می‌گیرند و ماجراهایی برای آن‌ها و بخصوص رد رقم می‌خورد…

فیلم از تیتراژ با پلان هایی از جنگل آغاز می‌شود که نشان دهنده ساختار و موقیعت حاکم در فیلم است و سپس شخصیت رد را در پلانی نشان می‌دهد که درختی را می‌برد و از آن میفتد سپس روی رد دوربین زوم می‌کند و نشان از شناسنامه شخصیت و حال و روز اوست. اگر بخواهیم از مندی صحبت کنیم باید آن را به دو بخش خوب و بد جدا کرد و در ابتدا بگویم که فیلم، فیلمی نبود که مناسب همگان باشد و چه از نظر تکنیک و خلق فرم و محتوا تفاوت‌هایی با سایر فیلم ها داشت اما این تفاوت ها چیست.

فیلم از فیلمبرداری هایی نه چندان خوب برخوردار است به طوری قاب بندی و نوع زاویه قرار گیری دوربین در بعضی سکانس ها واقعا زننده است و نما معلوم نیست که یک نمای نیمه بسته یا کلوزاپ است و نورپردازی ها و رنگ بندی های فیلم که از زاویه ای جدید و جالب بود و از زاویه دیگر زننده برای چشم مخاطب به طوری که کارگردان صرفا با کمک فید اوت ها یا تروکاژ های سینمایی سعی در متفاوت نشون دادن نوع فرم فیلمش بود که تا جایی موفق بود اما در ازای نابودی برخی شاخصه های اصلی دکوپاژ. فارق از اینها یکی از نقاط قوت فیلم به نظرم موسیقی متن سوار بر فیلم و سکانس های فیلم بود و تدوین های نسبتا خوب و صدا گذاری و برداری ساده توأم با تصویر برداری های اشتباه.

و میزانسن فیلم که به نظرم از ساده ترین میزانسن ها و طراحی صحنه های فیلم بود به طوری که کارگردان با نورپردازی های فشرده و تاریک و استفاده از رنگ های تیره و روشن سعی در کمتر جلوه دادن آن دارد و در کل تکنیکی برگزیده است که فرمی ناقص شکل می‌دهد و به همان اندازه محتوا حس می‌شود نه کمتر نه بیشتر.بازی بازیگران بخصوص نیکلاس کیج به نظرم خوب بود و سیر تغییر و تحول بعد و قبل اتفاقات در چهره شخصیت مشخص است بخصوص سکانس سرویس بهداشتی. و سایر بازیگران از جمله بازیگر نقش مندی بازی های قابل قبولی داشتند اما ایراد کار شخصیت پردازی آن‌ها است که باعث ارتباط برقرار نکردن باشون می‌شد.

و فیلمنامه کار که شما در ده دقیقه اول داستان متوجه می‌شوید که شخصیت کیست موقعیت چیست ولی ماجرای داستان گنگ و نامعلوم است. کاراکتر ها بخوبی در فیلمنامه نمودار نشده اند و هریک صرفا با گریم های خاص فقط سعی در کامل کردن فرم کار دارند و خود شخصیت مندی حتی از پیشینه و حال و هوای الانش سخنی به زبان نمی‌اید، تعلیق های فیلم جا افتاده بود و فرم فیلم بخصوص در نیمه دوم داستان وارد خشونت می‌شود به نظرم بهتر بود. محتوای فیلمنامه و فیلم جایی است که به چگونگی فعالیت این فرقه ها می‌پردازد اما همانم پرداخت چندان واضح و شفافی ندارد و صرفا روی اعصاب مخاطب است و البته تصاویری که کارگردان از خواب رد نشان می‌دهد هوشمندانه بود و شخصیت را برای رسیدن به هدفش بیشتر تشویق می‌کرد.

و فیلم بخصوص در پایان بندی اش ادعاهایی دارد که ناخواسته فیلم را وارد فضای سورعالیسمی می‌کند بدون اینکه به چرایی آن بپردازد. مندی فیلمی مریض است که به لغزنده ترین بعد انسان می‌پردازد، روایت انتقام تا نابودی انسانیت، روایت خشم. مندی فیلمی است با سناریو و داستان نسبتا خوب اما پرداختی متفاوت و بد خلاصه اگر دنبال فیلمی مریض هستید که با اعصاب و روح روانتان بازی کند من مندی را پیشنهاد می‌دهم.

همچنین ببینید: فیلم » فیلم ایرانی » نقد فیلم » وبلاگ

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x