تحلیل و نقد فیلم گذشته 2013 The Past حیف از فرهادی

امتیاز شما
[کل: 0 میانگین: 0]

نقد فیلم با اصغرفرهادی: گذشته

همین اول کار اعتراف میکنم (گذشته) دربین آثاری که تاکنون از فرهادی دیده ام ضعیفترین آنهاست! ضعیفتر در قیاس با دیگر کارهایش چون مهمترین شاخصه فیلمهای مهم قبل و بعد از آن (بحران) را به خوبی دردل تماشاگر جا انداختن است که دراین فیلم ضعیف نشان داده میشود. قبل از پرداختن به نقطه ضعف اصلی بد نیست ابتدا به نکات مثبت گذشته اشاره کنیم.

فصل ابتدایی اثر یعنی بازگشت احمد (علی مصفا) به فرانسه و رویارویی او با سایر اعضای خانواده خوب و باورپذیر درآمده است به واقع احمد به گونه ای معرفی میشود که آمده برای جبران اشتباهات قبل (شانه خالی کردن از مسئولیت زندگی) و از صمیم قلب آرزو دارد همسر سابقش (ماری) تشکیل زندگی جدید نداده و به رجوع دوباره فکر میکند (از برخورد صمیمانه اش بابچه ها گرفته تا وقت گذاشتن برای تعمیرات خانه و گفتگو با لوسی که دچار پریشان حالی و افسردگی است)

میتوان براین امر مهر تایید زد. همچنین گوشه گیری و اضطراب لوسی، این واهمه را در ذهن مخاطب شکل میدهد که ممکن است از طرف فرد جدید مورد آزار روحی یا جسمی قرار گرفته باشد اما درست درحالیکه با این نشانه ها به ادامه اثر امیدوار میشویم فیلم رفته رفته سقوط میکند.

اول آنکه با ویژگی هایی که از ماری مشاهده میکنیم (نداشتن ثبات رفتاری، پرخاشگری و عدم تعادل عاطفی و چهار ازدواج ناموفق) در مورد تصمیم احمد مبتنی بر اصرارش برای حفظ این خانواده شک میکنیم (احمد که سالها با او زندگی کرده و روحیاتش را میشناسد با چه امیدی میخواهد همه چیز رادرست کند؟)

همچنین در فیلم به وضوح اشاره میشود هیچکدام از فرزندان فرزند مشترک علی و ماری نیستند! این مسائل به شکل روشنی در فیلم توجیه نمیشوند و از همه مهمتر مسئله اصلی فیلم یعنی زنی که در زمان روایت داستان در کما قرار دارد کیست؟ فرهادی چه ویژگی برجسته و مهمی از او به مخاطب نشان میدهد که نگران بهبود وضعیت او شویم؟ وقتی مخاطب هنوز آشنایی ابتدایی و ساده با یک شخصیت ندارد چگونه باید درمورد سرنوشت او حساس شود؟

همین عدم آشنایی موجب میشود مراحل کشف علت خودکشی هم چندان درگیر کننده و منطقی به نظر نرسند (همچون سرنخ اصلی و ماجرای فوروارد کردن ایمیلها) همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد آثار مهم فرهادی به خلق (بحران) وحواشی بعد از آن مشهور هستند اما گذشته در ارائه این مهم نه تنشزا میشود نه از تعلیقهای جذابی (همچون درباره الی و جدایی) خبری هست و نه مخاطب برای کشف رازهای قبلی آنچنان کنجکاو میشود.

در گذشته خانه ای رامشاهده میکنیم که شلوغ و بی نظم است وسایل رنگ آمیزی خانه در همه جا پخش هستند و کار رنگ آمیزی خانه هم نصفه انجام گرفته است. این میتواند استعاره ای از خود فیلم گذشته باشد… نوعی سردرگمی و آشفتگی که با توجه به امکانات موجود در فیلم (آغاز امیدوار کننده اثر، پشتوانه محکم فرهادی در فیلمسازی و لوکیشنی متفاوت همچون فرانسه که امکان گرفتن سکانسهای بصری جذابتری نسبت به ایران را میدهد و….) اثری رانتیجه داده که سخت میتوان با آن ارتباط گرفت و سخت میتوان دوستش داشت… حیف از فرهادی

همچنین ببینید: فیلم » فیلم ایرانی » نقد فیلم » سایت

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x